søndag 6. oktober 2013

Kjære anonym...

Jeg har fremdeles ikke funnet ut av hvem du er, men spørsmålet du stilte meg under innlegget Jeg Leser Deg har jeg ikke glemt. Jeg bestemte meg da for å legge ut et oppfølgingsinnlegg med liste over bøker som jeg anbefaler, men etter at jeg hadde funnet ut hvem du er. Dessverre har jeg ikke lykkes. Du får gjerne forbli anonym.
Og vær så god, nyt dette innlegget :) Som en annen kommenterte under samme innlegg vil jeg understreke at det er riktig det vedkommende sier; det er vanskelig å anbefale bøker når alle har sin egen smak, men jeg har likevel plukket ut noen bøker i ulike sjangre som har satt sine spor...

For deg som liker bøker som tar opp spørsmål relatert til døvheten (dette er bøker i ulike sjangre i seg selv):
- Ikke som andre, Arve Fjørtoft (merk; du skal være kritisk når du leser denne boken).
- Den vindunderlige kjærlighetens histore, Carl Christian Vallgren (merk; selve handlingen i boken har egentlig ingen fokus på hovedpersonens døvhet).
- Elias - gutten med øynene, Arne Ola Grimstad

For deg som liker å reflektere om livet:
- Naiv Super, Erlend Loe
- Muleum, Erlend Loe
- Mannen som elsket Yngve (inkluderer også bokens oppfølgere), Tore Renberg
- Sovende Floke, Tore Renberg
- Gymnaslærer Pedersen (ikke anbefalt for deg som er uinteressert i politikk), Dag Solstad

For deg som liker krim:
- Menn som hater kvinner (husker ikke helt oppfølgerne), Stieg Larsson
- Tysteren, Jan Erik Fjell
Bøkene av Jo Nesbø og Unni Lindell er også å anbefale

For deg som liker nostalgi, dette er barnebøker som satte sine spor:
- Heksene, Roald Dahl
- Brødrene Løvehjerte, Astrid Lindgren
- Harry Potter, J. K. Rowling (alle sju bøkene)

For deg som kan tenke deg å lese norske klassiskere:
- Gjengangere, Henrik Ibsen
- En Folkefiende, Henrik Ibsen
- Et Dukkehjem, Henrik Ibsen
- Villanden, Henrik Ibsen
- Alberte og Jakob (oppfølgerne må også leses), Cora Sandel
- Amtmannens døtre, Camilla Collet
- Forrådt, Amalie Skram
- Garman og Worse (oppfølgeren er også til å anbefale), Alexander L. Kielland
- Karen, Alexander L Kielland

Andre bøker på min toppliste (som jeg husker for øyeblikket):

- Bokhandleren i Kabul, Åsne Seierstad
- Drageløperen, Kaleed Hosseini
- Tusen strålende soler, Kaleed Hosseini
- Ikke uten min datter, Betty Mamhoody
- Pakkis, Khalid Hussain
- Anne Franks Dagbok, Anne Frank
- En kvinne i Berlin, Anonym (ukjent)
- Falskmyntner i Sachsenhausen, Moritz Nachstern
- Schindlers liste, Thomas Keneally
- Catcher in the Rye, J.D. Sallinger
- Fru Dalloway, Virginia Wolf
- Beatles, Lars Saabye Christensen (oppfølgerne er ikke like bra, men også til å anbefale)
- Den glemte hagen, Kate Morton
- Øya, Victoria Hislop
- Saras nøkkel, Tatiana de Rosnay
- Egalias Døtre, Gerd Brantenberg (Er det noen i Norge (i den yngre garde) som har lest denne boken?)
- Torka aldrig tårar utan handskar, Jonas Gardell

De bøkene jeg synes du lese er:
Egalias døtre, Karen, Fru Dalloway, Naiv Super, Catcher in the Rye, Torka aldrig tårar utan handskar og Tusen Strålende Soler. Enjoy lesinga!

3 kommentarer:

Aggie sa...

Mye spennende her! Vet ikke helt om jeg fremdeles tilhører kategorien "den yngre garde", men må bare nevne at jeg har lest Egalias døtre ;)

Unknown sa...

Veldig mange fine bøker!

Mye spennende som jeg ikke har lest, så takk til deg for tips! Alltid kjekt å få anbefalt bøker istedenfor å plukke ut en på måfå.
Selvom det å plukke ut på måfå også er spennende :-)

Jannicke K. sa...

Du tilhører nok den yngre garde, Aggie (en gang førstis, alltid førstis) Neida ;)
Det er godt å se at det finnes noen i "den yngre garde" som har lest denne boken. Og du er vel enig i at dette er en bok som burde være del av det obligatoriske pensumet på videregående?!

Helt enig, Martin! Noen av de bøkene jeg har på listen min ble plukket ut helt på måfå på Gardermoen innenfor en lengre reise :D Jeg håper du vil legge ut noen av dine bokanbefalinger?