torsdag 17. oktober 2013

Gästinlägg - äntligen ett till inlägg på svenska

Som ni vet är Jannicke i Australien (ja vi är alla avundsjuka!) på WFDYS möte och konferens. Men jag är ju fortfarande här, så jag har fått äran att skriva ett gästinlägg här på bloggen.

Jag ska inte berätta om min vecka, för det var inget speciellt med den (förutom att jag åt en gudomligt god eggs benedicte. Hur har jag kunnat leva i 26 år utan att upptäcka denna makalöst goda maträtt?). Istället ska jag dela med mig om lite allmänna funderingar och tankar från vår tid här.

Hyllan. Minns ni inlägget från Newport? Jag hittade en hylla ute på gatan och bar med mig den hela vägen hem till Willimantic, på två lokalbussar, ett tåg och en långdistansbuss. Det ni! Jannicke gick bredvid och låtsades inte känna mig. Men se så fint det blev när den kom på plats!



Ekorrar. Det är ingen klyscha att det är mycket ekorrar här, det kryllar verkligen av dom! Och visst är dom söta med sina yviga svansar när de rusar över vägen, eller jagar varandra upp för en trädstam. Tills en ser dem på nära håll (för de är inte folkskygga!), då inser man att de påminner rätt mycket om råttor, iallafall i ansiktet. Så att, ja, ekorrar, bäst på håll alltså. 



Skolan. Några har frågat hur klassrummen ser ut. Här är två bilder. Alla mina klasser (jag läser fem ämnen) är ganska små, den minsta är vi bara 8 i klassen och i den största kanske 30. Ganska skönt tycker jag. Klassrummen är därför ganska små också. Och så precis sådana där stolar som är en stol och bänk i ett som man ser på film och tv. Ohyggligt obekväma är de också.



Tolkarna. Jag har tre tolkar till fyra av mina ämnen. Det femte är ASL Literature där läraren är döv, där är det de andra hörande eleverna som behöver tolk, och inte jag - som omväxling! :) Några är väldigt bra, andra är mindre bra, men överlag har det fungerat bra.

Halloween. Snart är det halloween, och det börjar synas på dekorationerna på hus och trädgårdar här runt omkring. Mycket pumpor och fågelskrämmor, och det är väl fint och så, men de som klär in sina hus i spindelnät och sätter upp stora fejk-spindlar på fasaderna - vad är det för fel på dom?? Mvh tjej_med_spindelfobi_87
Affärerna är förstås fulla med halloween-saker, sedan flera veckor tillbaka. En del har till och med redan börjat rea ut en del av halloween-sakerna! Och det är alltså över två veckor kvar tills halloween. Jepp. Och nej, jag har ingen aning om vad vi ska göra, och är inte så extremt pepp på att fira det heller, som alla andra verkar vara. Och jag undrar väl mest, måste man fira halloween? Vi får se vad vi hittar på.



Columbus Day och Thanksgiving. Ytterligare en amerikansk tradition jag inte förstår mig på. Vad är det för perverst påhitt att fira Européernas kolonisering av Amerikat liksom. I måndags var det Columbus Day, som är en dag till minne av dagen då Columbus landsteg i Karibien, Amerika. En kontinent som var väl befolkad tills Columbus och hans gelikar kom. Columbus själv var en så dålig sjöman att han trodde att han hade kommit till Indien, som eh, inte riktigt ligger där. Och detta firas? Några stater i USA erkänner överhuvudtaget inte den här dagen längre, och på andra ställen kallas det numera Native American Day eller Indigenous People’s Day, vilket ju är mycket rimligare. I Chile demonstrerade i lördags mer än 15 000 personer mot Columbus Day och aktivister i hela Amerika kämpar för att få ett slut på detta firande av folkmord - för det var faktiskt det som skedde när Columbus & co kom. Och om några veckor är det Thanksgiving, vars bakgrundshistoria jag inte har helt koll på, så jag rådfrågar helt enkelt google! Engelska wikipedia kallat det för en religiös högtid där man tackar Gud för årets skörd, men det låter lite som en efterhandskonstruktion tycker jag och läser vidare. Och ja, flera andra sidor och bloggar menar att Thanksgiving firas till minne av den händelse här i New England, då vita kolonisatörer stötte på några ursprungsinvånare som gav dom mat, verktyg och kläder för att hjälpa dem att klara sig genom den kalla vintern. Kolonisatörerna var sedan direkt orsak till att miljoner ursprungsinvånare dog. United American Indians of New England betraktar sedan 1970 Thanksgiving som en nationell sorgedag, ”National Day of Mourning”. Så vad är det att fira egentligen?



Eftersom skolan är stängd en vecka över Thanksgiving och Jannicke åker hem för att börja på sitt nya jobb precis innan, planerar jag att vara i New York då. På torsdag åker jag till New York och träffar några vänner som ska dit på semester, och på söndag kommer Jannicke äntligen hem igen - och då får ni tillbaka er favoritbloggare också!


Hejdå! // Malin


5 kommentarer:

Jannicke K. sa...

Hehe, men jeg bar på hyllen gjennom hele campus..... En strekning på 300 meter er jo langt!? ;) Neida, og så får jeg vel erkjenne at rommet ble mye mye mye finere med hyllen! <3

Puss fra flyplassen i Sydney (ser så frem til å komme tilbake til deg snart)!

Lars Petter sa...

Hvordan gikk midtveistesten? :P

Magdalena sa...

Det är spännande o läsa om era upplevelser och reflektioner!
Får mig o fundera lite om det land som jag valt att bo i också, hur det är o varför :)

(knagglar på med det norska språket o hoppas på att jag inte missförstår ibland :) )

Kram//Magdalena

Claudia sa...

Du er bra på å skrive, så må gjerne komme med flere gjesteinnlegger :D

Ekorner er jo så søte de.. De kan også oppleves på Hyde Park.. Søte og glad i turister med mat :D

Caisanne sa...

Moro å høre fra deg, Malin! Håper Colombus day blir fjernet etterhvert, for ja det er jo helt feil å feire noe som i utgangspunktet var helt grusomt for mange mennesker! Men ellers.. hyllen ble kjempefin!! Hatten av for deg som gikk så langt med hylla :P

Ser fram til flere gjesteinnlegg av deg ;)

Klemmer fra Caisa