mandag 16. september 2013

Och så kom regnet...


Här kommer Pippi Långstr… Jannicke! 
Sverige, svenska och svenska kronor här kommer jag. Och ett inlägg på svenska…
Eftersom det nu är officiellt att jag har fått jobb i Sverige så vill jag i detta inlägg skriva på svenska. Jag hoppas givetvis att mina norska läsare förlåter mig för det här nu?!
Det betyder att jag kommer hem till Norden tidigare än planlagt, och jag ska hälsa på er i Norge så fort jag får möjlighet! Malin stannar här några veckor till utan mig. Och det klarar hon nog, frågan är om jag klarar mig i ett nytt land utan henne ;) Nejdå, självklart är jag jätteglad för möjligheten jag har fått J Och det var det vi firade i Newport, vi firade inte någon förlovning, tyvärr!

Vi har nu varit i USA i en månad. En månad och det blev den här veckan plötsligt höst! Från 30 grader på dagen till 10 grader på natten. Från 15 grader på dagtid den ena dagen till 35 grader den andra dagen. Och så en dag kom regnet och med regnet kom blixtarna och åskan (lol, svenske ord er morsomme ;)). Blixtarna här borta är mycket kraftigare än vad de är i Norden, en blixt och du kan se hela himlen som om det är i dagsljus. Internet försvann under stormen (what to do???) och vi hade det riktig tråkigt. Not (KD. og Cais, jeg spilte sims3 under disse timene, yay for det spillet!)!
Nu blir det höstjackor och byxor, alla här borta säger att Connecticut är otroligt vackert om hösten, om den är vackrare än en nordisk höst får vi nu se ;)
Malin är i skolan varje dag. Jag följer med henne på tisdagar och torsdagar och gör mina saker medan Malin går från en lektion till nästa lektion genom hela dagen. Malin ska få skriva inlägg här inne två söndagar i oktober när jag är down under(USA-Australien-USA på tio dagar, det blir tidernas största jetlag), och då berättar hon väl mer om hur lektionerna här borta är. Det är mycket spännande hon får med sig, under en middag berättade hon en sak som jag skulle ha frågat mig själv om för länge sedan. I USA finns det grupper som blir kallade African-Americans, Asian-Americans, Native-Americans och Hispanics. Och resten då? De som blir kallade amerikaner (Americans)? Dom borde väl heta European-Americans? Men varför är det ingen som säger det och varför har jag aldrig tänkt på det här själv?
En annan fråga är hur dessa gruppnamn stavas: Asian-Americans, det stavas med ett bindestreck, men bindestreck betyder att det är en subgrupp under en grupp. Så Asian-Americans är en undergrupp av Americans, när dom är lika mycket amerikaner som European-Americans? Så det borde hellre stavas så här: Asian Americans… Mer om vad Malin får med sig kan hon berätta själv sen J Och här kommer det äntligen några bilder på UConn campus.


Brunost, äntligen!
Pannkakor ute i solen!

Uconn campus..

Och den här helgen är vi i New Haven, en storstad och lika farlig som New York enligt Malins tolk. Nåväl, vi har inte märkt någon skillnad på New Haven och Willimantic, bara att New Haven är mycket större – och har mycket mera trafik. Det blev buss och tåg hit, första gången vi åker tåg här borta. Inte så dövvänligt när det inte kommer någon information om var vi är och vad nästa stopp heter, men vi kom fram till slut. Vi bor på ett hotell som också är en klubb för en eller annan grupp, och har en europeisk stil från 1800-talet. Ganska stiligt! Universitetet Yale ligger i den här staden och är bara ett par stenkast bortanför vår dörr, och dit gick vi med en gång vi kom hit. Rory Gilmore´s hem, kul att få se universitetet i real life. Precis innan vi åkte hit upptäckte vi att vi aldrig har frågat varandra om en dejt. Och den frågan kom (spelar ingen roll om vem som frågade vem), igår var vår första dejt tillsammans! På en italiensk restaurang - «Goodfellas». Jättegod mat, jättegott vin och jättegod efterrätt. Proppmätta och lite berusade blev resultatet när vi skulle gå hem. Annars har vi åkt till en strand och tittat på en fyr. Promenerat runt i parken där och ätit lunch på en av de bästa vegetariska restaurangerna jag har varit i (tror jag)… Vi stannar här till i morgon och ska nu till Frank Pepe pizzeria Napoletana, känt i New Haven för sina originella pizzerior… (Pizzan vi åt var just som de italienska pizzeriorna vi känner till, internet försvann på det vegetariska caféet och jag fick inte postat det här inlägget innan nu.)
Malin tycker det er för många bilder på oss två, men hallå? Det är ju bara vi två här… Jag hoppas ni inte är less på bilderna… Enjoy:







Yale!

Yale´s äldsta hus


















Det är en amerikansk kultur att ställa ut saker en inte vill ha på gatan så andra kan ta dom. Malin hittade en sak hon ville ha till vårt rum... Här ser ni hur det gick....








Och till er som kommenterade mitt förra inlägg, vi har hittat en lösning på Hertz-problemet och kan nu hyra bil och köra omkring som amerikanare. Tack för tips annars / 
Til dere som kommenterte mitt forrige innlegg, vi har funnet en løsning på Hertz-problemet og kan nå leie bil og kjøre rundt omkring som amerikanerne. Takk ellers for tips :) 

4 kommentarer:

KristineD sa...

Jeg skal vel overleve et svensk innlegg. Alt for dere :D Nå har jeg masse å si, det viktigste først: Sims rock!!!! :D Haha. Og så var det alt det Malin lærer. Jeg har aldri tenkt på det, European americans og med/uten bindestrek. Men det ga meg noe å tenke på. Verden er helt... :o Over til noe annet. Du kan hilse Malin og si at det ikke er noe problem at det er mange bilder av dere, det er bare kooooselig :D Og ja, hvem skal du ellers knipse og legge ut? :p Håper den tingen Malin fant på gaten ble fin i leiligheten. Artig kultur, det der. Og sist, men ikke minst: Gratulerer med ny jobb, så utrolig spennende :D Klem fra Norge!!

Malin sa...

Kristine, hyllan är så fin, så fin i vårt rum nu! Det tycker även Jannicke trots att hon skämdes hela vägen hem när jag gick och bar på den genom hela New Haven och på tre bussar och ett tåg! :P

Flor sa...

Roligt att läsa på svenska, betydligt lättare för mig!! Jag tänkte på det här om European-American, kan det vara så att de använder oftare ord som "italian-american" "irish-american" och så vidare??
I alla fall, fint hylla och så fina bilder. Grattis till jobbet och många kramar på er!
//flor.

Benjamin sa...

Ny arbejde?? Tell me more! Savner jer - bare lidt ;)