søndag 23. januar 2011

I'm still waiting for you...

For du er den eneste ene. Jeg vil ha deg. Jeg vil kunne glede meg over å bli kjent med deg, lære av deg og utvikle meg med deg. Jeg vil leke med deg, studere deg - og komme langt med deg... Klisje. Klisje. Klisje....

Du tror vel at jeg snakker om kjærlighet? Du tror helt riktig. Overskriften lyver ikke, jeg har for tiden kjærlighetssorg. Jeg får ikke det jeg vil ha - og kommer ikke til å få det i nærmeste fremtid heller.
Det er ikke mye jeg setter høyere enn det å kunne leke med språk. Nemlig, jeg vil studere mitt språk, det er dette jeg egentlig vil. Og jeg venter ennå på muligheten, sammen med flere har jeg - år etter år - spurt om dette faget kommer tilbake på UiO. Jeg har ventet på denne muligheten siden videregående, og det mest irriterende ved dette er at UiO sluttet å tilby døve tegnspråk som fag på universitetsnivå samme år som jeg gikk ut av videregående.

Tegnspråkdebatten «Hvem råder over norsk tegnspråk?» på Litteraturhuset i går fikk meg til å innse hvor sterkt jeg egentlig vil studere mitt språk. Jeg er misunnelig på dere som sitter med denne kunnskapen, en kunnskap om det språket jeg bruker til daglig. Jeg vil ha den kunnskapen, jeg òg.

Til dere interesserte, en relevant artikkel om tegnspråk og tolkestudiets fremtid; Tolkestudiet reddes av HiO

2 kommentarer:

Ann`s Side sa...

så enig!
Super frustrerende at de tok vekk det faget... prøvde å melde meg opp 3 ganger totalt, men det ble jo ikke gjennomført..

Og vi var jo ganske mange til slutt som ville ha det faget.. Kanskje det åpner seg en mulighet på HIO etterhvert??

Eirin sa...

Utrolig godt skrevet! Haaper du faar muligheten en gang... Hilsen fra en nordmann bosatt i USA som studerer ASL ved Gallaudet (paa deltid) og synes det er fryktelig trist om nordmenn ikke skal ha muligheten til aa studere tegnspraak akademisk... :(