mandag 9. mars 2009

Dobbeltmoral?

Jeg sitter på bussen og ser en mann entre inn.
Han har en hund med seg, dette er ingen vanlig hund. Mannen har også en hvit stokk med seg. Hunden er førerhund og den hvite stokken er for de som ikke ser, altså er mannen blind.

Folk rundt ham stirrer på ham og det gjør jeg også. Med ett dukker en tanke opp, - Hva er det jeg gjør? Jeg stirrer på en blind mann som ikke ser meg. Han ser ikke meg, - men han kan føle at jeg ser på ham? Vi får jo alle av og til den følelsen av at noen ser på oss, tenk hos blinde er kanskje denne følelsen forsterket? Som barn likte jeg ikke at folk stirret på meg når jeg snakket tegnspråk. Er ikke dette samme sak? Åffer stirrer jeg på den blinde mannen da? Av nysgjerrighet.

I det samme denne tanken dukker opp - snur jeg hodet mitt en annen vei. Men folk rundt meg stirrer fremdeles på denne mannen....

3 kommentarer:

Christina sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Katrine sa...

fy faeen dette er sterkt!! digger å lese dine tanker og ord :) miss you, Piper!

Jannicke Kvitvær sa...

Takk skal du ha, alltid like hyggelig å høre det =)
Jepp, savner deg òg - Phoebe! :)