torsdag 20. november 2008

Året på Ål...

Det har nå gått opp for meg, jeg skal virkelig ikke tilbake....
Året mitt på Ål folkehøyskole var et flott år, det var godt å ta seg en pause etter å ha fullført videregående. Nå ja, heller ikke denne gangen skal jeg snakke om Ål-året mitt.

Det er rart å ta det opp her, jeg som var for Ål folkehøyskole, jeg som anbefalte folk å søke dit - jeg som sa at folk ikke vet hva de snakker om når de snakker nedlatende om skolen der oppe på fjellet. Men nå sitter jeg her og frykter for neste års kull, de fleste navnene på navnelisten som vurderer å søke dit består jo av 16-17 åringer. Hva i all verden, de er ikke ferdig på videregående. Og andre er midt i lærlingsperioden, skal de avbryte perioden og så komme tilbake året etter for å fullføre og ta fagbrev? Spør du meg så høres dette kjedelig, tungvint og komplisert ut. "Jeg har lyst til å gå sammen med de andre" - med andre ord så sier du altså; "Jeg gjør det fordi alle andre gjør det". Trodde vi ble ferdig med sånt på ungdomsskolen? Jeg skal ikke blande meg inn i dine saker, men jeg skjønner ikke poenget? Poenget med folkehøyskole er jo at du skal ta en velfortjent pause etter 13 års skolegang. (Hvis ikke du er skikkelig skolelei - da er det vel en bitte liten unntak da). Men å gå på folkehøyskole midt mellom 2. og 3. året på videregående bare fordi det ser gøy ut, det er drøyt!

Ingen kommentarer: