søndag 23. november 2008

Attføringen

Nylig var jeg i Oslo Døveforening og så på en forelesning om "Castberggaard Syndrom".

Det var mange i salen denne kvelden, godt voksne, voksne og unge.
Av en eller annen grunn dukket det plutselig opp en diskusjon om attføring, det var mange voksne som uttalte seg om denne ordningen. Flere var mot enn for, - jeg satt der og hadde lyst til å rekke opp hånden og si min mening, men som vanlig ble det ikke noe av. Under diskusjonen om attføringen ble det blant annet også nevnt handikapp-erstatning. Jeg skal ikke gjenfortelle det de voksne sa, men her vil jeg kort fortelle fra den positive vinkelen om attføringen, om den ordningen vi er så heldige å få. Først vil jeg ha det klart at attføring er ikke det samme som handikapp-erstatningen de har i Sverige og Danmark. Handikapp-erstatning er en helt annen ting så det kan ikke sammenlignes med attføringen. Attføring er noe som norske døve studenter kan få under studietiden - slik at man slipper å ta opp studielån, da vi har våre grunner. Som at det ikke er like enkelt for unge døve å få deltidsjobb overalt. Ergo kan vi ikke betale ned studielånet eller ha ekstra inntekter ved siden av studiene. Forskjellen her er; man får ikke attføring for livet. Handikapp-erstatningen er noe man får for livet. For øvrig er det noe som heter grunnstønad her i Norge!? Jeg er ingen ekspert, men ut i fra det jeg vet så synes jeg at å sammenligne grunnstønaden og handikapp-erstatningen virker riktigere i denne saken.

Og det at enkelte får attføring uten noe å gjøre, uten noen god grunn - det støtter jeg fremdeles IKKE! :)

2 kommentarer:

Ann`s Side sa...

Enig.. syns den diskusjonen spora litt av når det gjaldt akkurat det temaet... ofte har man lyst å si noe, men det føles ikke alltid helt riktig heller.. derfor er det jo greit med å bruke bloggen:))

Enig med deg, de som bruker attføringen som "sofeepute" ødelegger jo for de som faktisk bruker attføring til noe konstruktivt.. men sånn er det jo.. noen som alltid "ødelegger" for andre..

Tror det som andre land kaller handicap-erstatning egentlig ikke kan sammenlignes med det vi har i Norge.. Norge er jo ganske langt fremme på det området.. Husker når jeg var i Italia og møtte døve der, som fortalte at det var gratis for dem på off. transport f.eks.. WOW, men støtten de ellers fikk var heller dårlig.. Der har vi i Norge det særdeles godt.
Uansett, et bra foredrag denne kvelden! Jeg lærte mye nytt! men f.eks Audisme og Castbergård syndrom er ikke noe nytt fenomen, men nå har dem i allefall fått betegnelse på det!:)
Takk ellers for gode innlegg!:))

Ann`s Side sa...

psst.. skulle være "sovepute":)