lørdag 22. november 2008

Likestilling - igjen...

Vi kan snakke om likestilling på mange områder, tidligere skrev jeg at det ikke er likestilling hvis kvinnen skal prøve å overgå mannen. Denne gangen skriver jeg igjen om likestilling, men på litt mer dypere plan. Det er noe som har irritert meg de siste årene, mange er nok ikke klar over dette - og enda flere er det sikkert som kjenner seg igjen i dette. For et par måneder siden var jeg vitne til en rekke utsagn som er ganske tragisk å høre i 2008. Jeg skal skrive ned samtalen (noe er endret og noen ord er byttet ut).

Gutt1; Hørt hva som skjedde på festen?
Gutt2; Mener du da de to hadde sex?
Jeg; Ja, har hørt det - og så?
Gutt1; Hun er jo billig, hun...
Gutt2 og gutt3; Hahaha, ja faen...
Jeg; Herregud, hva med gutten?
Gutt1; Hva med han?
Jeg; Han har jo faen meg gjort det med 10 ganger flere forskjellige personer?
Gutt1; Hahaha, ja men hun er billig for det, for hun velger ham.
Jeg; Seriøst - se på deg selv her, du er ikke akkurat bedre selv - du tar jo det du får!
Gutt2 og gutt3; Hahaha...
Gutt1; Det er forskjell på gutter og jenter da....
Jeg; Så gutter kan knulle så mange de vil og jenter kan det ikke? Ser ikke noe logisk her.
Gutt1; Nei, jenter kan gjøre det med mange hvis de vil, men da er de lette på tråden.
Jeg; Og gutter er det ikke?
(...)

Denne samtalen glemmer jeg ikke, jeg ble skikkelig sint der og da. Jeg la det bak meg inntil i går da jeg var ute på byen med en gjeng venner og en liknende diskusjon dukket opp, da benyttet jeg sjansen ved å ta dette opp. Denne gangen var ikke de samme guttene tilstede, vi var tre gutter og tre jenter.

Jeg; La meg spørre dere gutter om noe..
Guttene; Ja?
Jeg; Dere kaller en jente billig hvis hun gjør det med mange på kort tid, hva hvis en gutt gjør det samme? Hva er han?
Gutt1; Hehehe...
Gutt2; Han er også billig, sånn er det!
Gutt3; Det er ikke det samme.
Jente til gutt3; Herregud, nå ser jeg ikke noe rettferdighet her.
Gutt3; Det er mer akseptabelt at gutter gjør det enn jenter.
(...)

To av de tre guttene nølte med å svare, mens den ene gutten svarte med en gang at gutter også er billige, det er det jeg forventer å høre når jeg stiller det spørsmålet. Det sier mye om menneskers syn på ting og det fins sikkert jenter der ute som har samme syn som de fleste av guttene i denne saken. Tragisk sier jeg igjen. Før i tiden var det jo sånn at gutten skal be jenta ut, betale for daten og følge jenta hjem, men ble jenta med gutten hjem på første date så var hun "billig". I dag er det mer og mer vanlig at jenta ber gutten ut, de deler på utgiftene på daten og drar hver sin kos, - men blir jenta med gutten hjem eller ber jenta gutten med seg hjem - så er hun fremdeles billig? Hvor er logikken?
Jeg skjønner det ikke.

Neste gang enkelte personer skal kalle noen billig - så se på dere selv en gang til! ;)

3 kommentarer:

Paranoia sa...

Ja det er tragisk. kan atter ta et eksempel opp hvor gutter igjen tror de får lov til å kalle jenter for horer.
En jente fra min efterskole: Nyborg ble konstant kalt for luder.
En dag måtte jeg bare spørre en tilfeldig gutt - som ikke var indblandet på noe måter:
Jeg :hvorfor synes du at hun er en luder?
han: Hun har jo været sammen med mange og så har hun svært ved at sige nej til drenge.
mig: vel, prøv så at tælle hvormange drenge hun har været sammen med i nyborgperioden?
han: jo ham! og ham.. og...... shit, er der bare de to?
mig: stemmer!
mig: vel nok har hun det vanskelig i fortiden, men hvorfor skulle I angribe hende på grundlag af hendes fortid og ikke nutid?

Årsaken bak hennes "uheldige" titel i Nyborg var å hun avslog en gutt og kom til at rote useriøst med en annen noe uker senere.
Så synes førstnevnte å han kan tillade seg å kalle henne for luder for å slikke sine egne sår.

Men ja, nå til det modsatte - en gutt rotet med alle og var konstant utro. Han slapp unna for hård kritikk fra omverdenen i det første år. MEN nå opfatter de fleste jenter/personer ham som billig, fra nå av er han konstant udsat for hård mobning og isolering (selvom den nevnte grunn ikke var det eneste, men så har den medvirket til det)

Fortjener han en tilgivelse (når han så gjør det igjen?) eller også skal han bare ligge som han hadde redt?

Anonym sa...

Må si at jeg var gutt nr 2, jeg støttet jenter hele tiden i denne saken... Gutter og jenter som puler alle, er og forblir billige. Uansett hvilket kjønn det er snakk om...

MEN!!! Jeg har ikke sagt det under diskusjonen, men jenter slipper faktisk unna lettere enn gutter i hverdag. Det er bullshit at jenter blir rakket ned hele tiden...

Skole= Gutter er alltid bøller

Forhold= Gutter er alltid svine

Eldre folk= PERVO GRIS, kun menn vil ha sex. Aldri eldre kvinner også, selv om de har og sex de. Med yngre menn.

Og så videre... Men fordet, som jeg har sagt før, det er ikke riktig å kun kalle jenter billige. Ikke gutter. Det viktigste poeng i her er at gutter lider like mye, eller enda mer. Like skitten i begge sider.

Paranoia sa...

Ja, André, du har også fat i noe viktigt. Men uansett hvad, skjer der altid noe uretferdigt i begge sider.

Jeg har dog observeret å størstedelen af "velavbalancerede" gutter/menn har udvist større tolerance, mens lik så velavbalancerede kvinner galer op, når der skjer en kønsdiskrimation av den verbale slags.

Kanskje er det fordi etiketten/tilnavnet har det med å hænge fast på hunkøn, mens det preller av på hankøn?
Kvinnernes markering av makt og terrorium skjer via den verbale kommunikation, mens kommunikationen skjer fysisk hos menn. Har en gutt f.eks. tapt slagsmålet ude i skolegården, blir han stemplet som taper intil han tar revanche. Blir en jente kaldt for noe dritt, må hun konstant avkrefte hennes nye "titel" og angripe modstanderen verbalt for å vinne igjen sitt terroritum.

Årsaken bak å gutter blir stemplet som bøller må være en udbredt misforståelse av generalistration - Flere gutter er urolige og hyperaktive i 6-12 årsalderen enn jenter - ergo er størstedelen av gutter bøller - før jeg får sagt det en gang til, er det blitt til ALLE gutter i andres tanker)

Pludselig spiller der nye faktorer av den biologiske og psykologiske aspekter inn. Skal vi så la det bli sånt som det er, eller skal vi holde opp med å si, å menn kommer fra Mars, kvinner fra Venus?