søndag 4. mai 2008

Du er oppvokst på 90'tallet...

Fant dette på nettby - og teksten vekket så mange minner at jeg ville legge den ut her. Litt lang vel, men det er verdt det...


Du er oppvokst på 90’tallet hvis:
- Du kan synge rap-sangen fra "The Fresh Prince Of Bel Air"
- Du vet at "WOAH" kommer fra han Joey i "Blossom" og "How Rude!” (så uforskammet) kommer fra Stephanie i "Full House"
- Du husker at det var verdt å få deg opp tidlig hver eneste lørdags morgen for å se på tegneserier på tv
- Du husker at du leste "Goosebumps"(Grøsserne)
- Du vet betydningen av "wax on, wax off"
- Du hadde en matboks med tegneseriefigur på av plastikk da du gikk på barneskolen.
- Du danset til "Wannabe" av Spice Girls, (so tell me what you want, what you really really want)
- Du fremdeles får deg til å si "NOT" etter (som regel) hver eneste setning... Not...
- Du vet hvor i verden Carmen San Diego er!
- Du vet at Kimberly, the pink ranger og Tommy, the green Ranger var ment for hverandre.
- Du husker når Super Nintendo ble populær.
- Du husker at du har sett Home Alone 1, 2 , og 3…. og at du prøvde fellene fra filmen på ”fremmede” som kom på besøk.
- Du husker kassettspillerne vs cd-spillerne
- Du husker ”New kids on the block” da de var kule
- Du vet alle karakternavnene og deres livshistorier i serien "Saved By The Bell"
- Du spilte eller samlet på disse såkalte "Pogs"
- Du hadde et ”Tamagotchi”, ”GigaPet” eller ”Nano” og tok det med deg overalt.
- Du så på originalversjonene ”Care Bears”, ”My Little Pony”, and ”Ninja Turtles
- Du syntes at NANCY DREW og THE HARDY BOYS var de beste mysterie-bøkene
- Du syntes at blyanter og viskelær var tingen
- Du hadde alle dine skolesaker i "Lisa Frank" eller i "DIDDLE" design
- Du husker at de nyeste ”Beanie Babies” alltid var utsolgt.
- Du brukte å putte disse ørepinnene inn i ørene, ikke bare i ørene - men også på hjørnene av øynene.
- Du har friket ut ved å se på "Are You Afraid of the Dark?"
- Du har ”the Macarena” ved ditt hjerte.
- Du husker uttrykket ”snakk til speilet” --->  vel, det er nok å si..
- Du trodde virkelig at ”Brain” ville ta over verden
- Du var en av de som alltid sa "Så hvorfor gifter du deg ikke med det da!?"
- Du husker når alle gikk helt i spinn med disse såkalte slinky-greiene som man lekte med i trappene.

Da vi var yngre…
før MySpace vasket våre hjerner
før internett og sms
før Sidekicks og ipods
før PlayStation og X-BOX...
...tilbake til da du tilbrakte fem timer med lekser hver eneste natt…
Da sko som blinket var kult å ha.
Da du leide VHS-videoer og ikke DVD-er.
Da bensinen kostet 6 kroner pr liter’n & Caller ID var en ny ting,
da vi pleide å ta opp på VCRs og betalte kun 25 kr for en film.
Da radiostasjonen var det verste å høre på.
Og da pappa's favorittlag var det beste laget noensinne

…det er nå tid for å mimre….
”Kom deg hit, sistemann har’n”
"Gjemmeleken"
”Rødt lys, Grønt lys”
"Hodene Opp i 7 Up"
Da du lekte stikkball og kanonball helt til mamma'n din vinket deg inn

.…Ja, husker du...
Trehyttene?
Løpingen gjennom vannspringene?
Den lille havfruen,
og da du gråt når Mufasa døde i Løvenes Konge?
Happy Meals hvor du kunne velge en Barbie eller en Hot Wheels bil,
Eller å få det som et privilegium å sitte foran i forsetet i bilen?
Da du blandet sammen samtlige brus bare fordi det var så kult?

…Eller hva med…
”Baywatch”
”Friends”
”The secret world of Alex Mac”
”Full House”
”Are You Afraid of the Dark?”
”The little house on praire”
”Family Flintstones”
”Alladdin”
”Pinky and the Brain”
”Step by Step”
”Blossom”
”Beavis & Butt-Head”
”Beverly Hills 90210”
”Melrose Place”
"Power Rangers"
”Tom & Jerry"
"Nanny"
"Pantertanter"

Husker du…
Hvordan alle inderlig ønsket å være forelsket etter å ha sett på ”The Wonder Years”?
Klasseturene på barneskolen?
Når jula var den beste tiden på året,
og når 50 kroner føltes som en million og en eller annen krone var et mirakel?
Når du absolutt ville gå til McDonalds for middag hver eneste dag,
og når lekebutikken var det beste du visste på kjøpsenteret?

Gå tilbake til tiden:
Da avgjørelser ble tatt på pletten av deg uten noen spesielle konsekvenser,
da lekepengene fra monopol kunne løse det meste,
og da du kalte alle over 20 år for gamlinger

Lenge før vi realiserte at alt dette en dag skulle forsvinne,
hvem hadde trodd at vi ville savne 90 tallet så mye!? ;-)

11 kommentarer:

Anonym sa...

POWER RANGERS U GUYS WON MY HEART <3 :D

Anonym sa...

Så bra!! Du har rett!! Jeg husker mange av de du sa:) Jeg savner også den tiden. Jeg må bare si at jeg er så glad at jeg er oppvokst på 90'tallet uten internett og sånn.

Jeg savner veldig mye når du var her i stavanger. Auglend barnehage, Auglend barneskole og Auglend ungdomsskole.

Unknown sa...

du er ikke alene om det!
Jeg savner også perioden... spesielt slutten av 1980-tallet til begynnelsen av 1990-tallet... virkelig mange nostalgiske minner ;)

Power Rangers glemmer jeg aldri, så i likhet med Grete er jeg glad for at jeg er oppvokst i 80/90-tallet... selv om det skiller 5 og 7 år mellom deg & Grete og meg ;)

Jannicke Kvitvær sa...

Jada, Julie - du har sagt det 100 ganger nå ;-)

Hehe, Er enig med deg Grete, er også glad for at jeg er oppvokst på 90'tallet...
Ja, savner den tiden jeg også - og deg så klart. =)
Vi får satse på å besøke Auglend sammen snart, jeg har jo ikke vært der på 3 år.

Henning; rart å tenke på at det er såpass stor aldersforskjell - men likevel har vi opplevd det meste samme på lista.. =)

Katrine sa...

90 tallet ruler ;)
jøss.. så mange ting som man kjenner igjen.. artig å lese det innlegget der, Jannicke ;)

Savner virkelig 90 tallet.. Når det nye året 2000 kom endret det en del men likevel mye å huske fra :)

Lise sa...

ÅÅH , herregud jeg savner den tiden de store problemene var når vi ikke fikk til å knyte skoen og når man måtte inn etter å ha vært ute og leket i barnehagen. Husker masse av det som blir nevnt i teksten! Er enig med grete, glad vi ikke hadde internett osv da ! ;-) morsomt å lese :)

Katrine sa...

får eg lov å legge dette innlegget på min blogg? syntes den var så bra!

Anonym sa...

Wow, her var det mye jeg husket ja.. :P Hehe.. For meg holder det med minnene ;) Men hvis jeg skulle dratt tilbake skulle det vært for de lange sommerferiene hjemme med bading i sjøen og vatnet og sykling til lokalbutikken for sånne lange tynne saft-is med cola smak :P Hehe..

Anonym sa...

Fy fader, her kjente jeg meg igjen i mye!!! Artig å lese :D

Jannicke Kvitvær sa...

Hehe,ja gode barndomsminner er en fin ting å ha med videre i livet..

Kathy; blir litt kjedelig om du også skal ha det på bloggen din ;-)

Maiken Andrea sa...

Artig å lese!! Kjenner meg igjen i så mange, f.eks det med pog'ene! hehe.. Savner perioden da, da man var så liten og ikke hadde noen bekymringer!!