onsdag 13. juni 2018

Norskutveksling og -diskusjon: Hvem eier egentlig et språk?

Hvordan sier man "to walk"?
- Jeg bruker å si "spasere"
- Jeg pleier å si "løpe"
- Jeg sier "gikk"

Hvilket ord bruker du for "corner"?
- Jeg har lært å si "corner"
- Vi bruker å si "hjørne"
- Jeg foreslår at vi sier "krok"
- Helt enig i å bruke ordet "krok"

Har dere forslag på ordet "chair"?
- Her i gården sier vi "lenestol" 
- Jeg tror man sier "gyngestol"
- Jeg har hørt noen si "krakk" for ordet chair

?!?....

Ja, hva i all verden er dette for noe?!?!? Slik kan man vel ikke diskutere det norske språket? Man kan ikke komme med gjetninger, foreslå eller finne på nye ord ut av det blå. Her lurer jeg da på hvorfor det er akseptabelt å diskutere norsk tegnspråk på denne måten? 

Nei, det er ingen som eier et språk, men nesten hver gang jeg ser en diskusjon i "tegnutveksling og diskusjon"-gruppa på Facebook blir jeg utrolig trist. Gruppa viser absolutt ingen respekt for norsk tegnspråk. I gruppa er det folk som mer eller mindre gjerne kverulerer og krangler med morsmålsbrukere i norsk tegnspråk - og enkelte av dem tror de vet bedre enn morsmålsbrukere fordi de har studert norsk tegnspråk på universitetsnivå... Unnskyld, men bruker disse dette språket daglig sammen med morsmålsbrukere? Hadde disse våget å diskutere japansk med morsmålsbrukere i japansk på samme måte som de gjør med norsk tegnspråk? Kan man lære seg å uttale enkelte ord gjennom å lese det ordet på skrift? Nei! "Ich liebe dich" uttales helt forskjellig fra hvordan det staves. Så hvordan er det mulig å tro at man kan lære tegnet for ditt og datt gjennom skrift skrevet av personer som ikke engang er morsmålsbrukere i norsk tegnspråk? 

I den gruppen jeg snakker om er det folk (uavhengig av hørsel og språkkunnskap i tegnspråk) som skriver det de TROR er tegnet for ditt datt, de skriver det ned på det norske skriftspråket. De viser det ikke på tegnspråk med videosnutter - som den flotte teknologien har gjort det mulig på Facebook. Det er kommet oppfordringer fra gruppens medlemmer om at folk må gjerne publisere flere videosnutter som viser tegnet for ditt og datt, disse oppfordringene blir nedstemt eller ignorert. Noen skriver til og med "jeg har sendt deg pm for det tegnet", huh? Kvier du deg for å dele med deg offentlig så skal du la være med å sende private meldinger med tegn for ordet det gjelder; enter det er et tegn du er bombesikker på er riktig, tegn du TROR du vet er riktig, eller tegn du har funnet på selv. Norsk tegnspråk er et språk, ikke et leketøy som du kan leke fritt med. Hvis jeg for eksempel i morgen plutselig bestemmer meg for å bli interessert i motorsykler og jeg kan ikke tegnet for Harley-Davidsson da oppsøker jeg døve motorsyklister og hører med dem om det tegnet. Jeg finner ikke på egne tegn og bruker det fordi jeg synes det er logisk for så å lære det bort til andre tilfeldige i ny og ne... Jeg meldte meg ut av denne gruppa for over to år siden etter en diskusjon med en hørende mann som ikke ville akseptere tegnet for ordet "feminist", han hadde nemlig sett et annet tegn og var bestemt i sin sak om at hans tegn er det eneste tegnet som gjelder. Jeg ble invitert inn igjen for cirka et år siden og har da fulgt med på gruppa fra sidelinjen... 

Så kjære deg, vet du ikke tegnet eller er du usikker på et tegn - kom IKKE med ditt skriftlige bidrag. Er du ikke morsmålsbruker i tegnspråk gi plassen din til en annen, vik unna diskusjoner og tagg en person som du vet kan tegnet for det ordet som blir etterspurt. Ikke-morsmålsbrukere i tegnspråk: trekk dere tilbake og gi plassen til de rettmessige eierne. Eierne? Igjen, nei, det er ingen som eier et språk, men enkelte har faktisk fortrinnsrett til å diskutere et bestemt språk. Ja, alle er velkomne til å følge med i språkdebattene og spørre seg frem, ydmykhet er en fin ting og gode holdninger er like viktig. Vi er vel alle enige i at ethvert språk fortjener respekt - så som språkets kultur og historie. Nemlig, den respekten fortjener også norsk tegnspråk.

Ingen kommentarer: