tirsdag 27. mai 2014

Scandinavians do it better. Nei til EU!


Da har jeg bodd i et EU-land i halvt år, og det har kommet interessante erfaringer fra å være norsk i Sverige - under et EU-valg...
Det jeg har erfart fra å være tilskuer i det nylige overståtte EU-valget er å nikke og si at det jeg alltid har stått for er den beste gaven jeg har gitt meg selv(EU-motstander). De fleste i Sverige bryr seg ikke om EU, antakeligvis gjør sikkert mange andre i andre land også – og derfor ser vi den skremmende utviklingen som nå pågår i Europa; http://nyheter24.se/maktkamp24/769527-16-vidriga-asikter-som-europa-rostade-pa-och-du-borde-kanna-till

De svenskene jeg har snakket med før EU-valget har gjentatte ganger sagt: «EU är orka...», men til tross for det så stemmer de likevel – fordi de må. For EU-politikken slår jo tilbake på den svenske politikken her i Sverige. Sveriges resultat i årets EU-valg ble bra (med tanke på mitt politiske ståsted - på den rødgrønnerosa siden). Svenskene spør hvordan det gikk for Norge, jeg gliser, og de kommer på at Norge ikke er med i EU; «Dere er heldige!» og stille jeg spør meg selv; «For hvor lenge?» Jeg fryder meg hver gang noen fra et EU-land sier at EU er tull,  men hvor lenge kan jeg egentlig sitte og fryde?
Sier Norge ja til EU, sier jeg nei til oljeboring. Det er den jo nesten eneste grunnen til at EU vil ha oss med...


Kjæresten min gjorde sin borgerplikt og stemte på søndag. Scandinavians do it better! Heller utvikle det nordiske samarbeidet, enn å joine EU!

Ingen kommentarer: