søndag 19. januar 2014

Politisk nøytral.... Og det betyr?

Så er vi alle nok en gang rystet, det som ryster oss denne gangen er fredagens artikkel fra Dagbladet om døveskolene:

 http://www.dagbladet.no/2014/01/17/nyheter/innenriks/samfunn/hoyre/dove/31342339/

I dette innlegget skal jeg ikke diskutere selve saken, det er allerede ulike debatter «overalt» i vårt norske døvesamfunn. Jeg skal ikke påpeke hvor idiotisk uttalelsene fra kunnskapsministeren, Thorbjørn Røe Isaksen, er. Ei heller skal jeg gå inn på spørsmålet om hvorfor Hørselshemmedes Landsforbund (HLF) har fått plass i Dagbladets artikkel, for hva har HLF med norske døveskoler å gjøre? De står ikke for tospråklighet i grunnskolen og har aldri vært for tegnspråk. Ergo er de ikke døveskolesakens ambassadør. HLF kunne her ha henvist videre til NDF, men vi alle kjenner til at HLF ikke tenker i slike baner. Og uten at jeg kjenner til hvorfor artikkelen ble publisert på en fredagskveld, så må jeg si at det er ganske feigt å publisere en slik nyhet på det tidspunktet. Det er "ingen" som er på jobb da? Jeg diskuterer gjerne disse sakene, men ikke i dette innlegget. I dette innlegget vil jeg peke på en "småting" som jeg har reagert på;

http://www.deafnet.no/no/nyheter/artikler/doveskole-loftebrudd

Norges Døveforbund (NDF) er en politisk nøytral interesseorganisasjon. Det forekommer da ikke naturlig å skrive hvilken regjering som står bak hva ved å skrive; «blå/blå-regjering» eller «rødgrønn regjering». Det rekker med å skrive «forrige regjering» når man skal henvise til den regjeringen eller skrive «regjeringen» når man skal henvise til nåværende regjering. Og hvorfor ble enkelte politiske partier nevnt i pressemeldingen. Folk kan vel tenke selv?
En annen ting som fikk meg til å undre er ordet «hørselsklasse». Jeg trodde dette ordet var gått ut på dato? Og hva med ordet «vanlig»? Når man snakker om tvillingskolemodellen så skal man ikke si at dette er en skole for «vanlige» med egne hørselsklasser i skolen? Da blir det jo helt feil å si tvillingskole? Tvilling betyr jo to, så kort forklart; tvillingskolemodellen er to skoler i ett, der hvor den ene delen er en skole for tegnspråklige døve og hørselshemmede(som innbærer alle barn og unge med en hørselsnedsettelse uansett form for hjelpemidler de bruker, enten det er CI eller høreapparat). Og hva betyr ordet «vanlig»? Kan noen forklare meg det? Er ikke jeg vanlig?

Ellers er jeg enig med alt det andre som er blitt tatt opp i pressemeldingen. Det er idiotisk at regjeringen argumenterer med at utviklingen av den kommunale tvillingskolen i Bergen har gått for langt, og dermed må snu i denne saken av økonomiske årsaker. For akkurat som NDF sier; vi har jo hele tiden stått for tvillingskolemodellen. Tvillingskolen i Bergen som planlegges kan utvikles videre til det bedre, og så kan det sørges for at det kommer tvillingskoler i andre norske byer også. Når skal politikere høre på NDF? Og når skal politikere lære seg å samarbeide med folket? Vi har interessepolitiske organisasjoner av en grunn; at politikere skal høre med folk som sitter med den riktige kompetansen.

Ingen kommentarer: