fredag 22. november 2013

«Norsk i Sverige»

Døves Tidsskrift ramler ned i postkassen, mens jeg er over there, folk sender meg et bilde fra bladet; bilde av meg med påfølgende tekst om at jeg har fått ny jobb i Sverige.

Jeg får seks meldinger med samme bilde. «Stolt av deg!» «Bra jobbet!» Jeg setter virkelig pris på at folk informerer meg om hva som skjer og sier fine ord! Det er ikke mye jeg får med meg fra bladet «over here». I det jeg først leste teksten ble jeg positivt overrasket. DT ønsker meg lykke til?!?!? Vi alle kjenner til historien om da DT hengte meg ut i 2011. Etter å ha analysert teksten litt, (overanalysere om du vil), så finner jeg et par ting litt merkelig:
1. Bladet forteller at de leser om meg og min nye jobb i det svenske døves tidsskrift - og ønsker meg lykke til. Huh? Når begynte de å være hyggelig mot meg?
2. Bladet nevner videre at jeg flytter til Sverige fordi jeg er samboer med en svenske. Unnskyld, hva vet de om det? Sist gang jeg pratet med dem var i mai.
3. Apropos samboer. Hvorfor står det ikke kjæreste? For den formuleringen og det ordet har de tidligere brukt om andre folk i andre tilfeller. Hvorfor understreke noe som bladet (kanskje) allerede synes er "annerledes"?
4. Og for å ikke snakke om privatliv, det er irrelevant å nevne ens privatliv i et tidsskrift. Dette er ikke et tabloidblad.
Folk spør meg om bladet har bedt meg om tillatelse til å publisere denne teksten. Svaret er nei, det har de ikke. Ikke denne gangen heller. Jeg har likevel sendt en epost til DT og sagt noe som: «Takk for den hyggelige hilsningen, jeg ble positivt overrasket! Hils til de andre på kontoret!»
Fordi jeg kanskje her er blitt voksen, jeg er ferdig med ordkrigen. Jeg tenker ikke å enda en gang bli utsatt for maktmisbruk - og å utsette andre for det, men dersom du opplever å bli tråkket på av samme blad - så har du min fulle støtte i kampen!

2 kommentarer:

Thomas Blix sa...

Ytringsfriheten står sterkt i Norge men konstruktiv kritikk bidrar til en god utvikling..? Tror bladet setter pris på det.

Thomas

Anonym sa...

Det er sant, men konstruktiv kritikk har en prøvd med, og når det ikke fungerer må en heller prøve andre kanaler. Og dersom det har seg at den konstruktive kritikken aldri kommer frem så sier det seg selv at bladet blir styrt av en person alene.

Jannicke K.