torsdag 15. september 2011

Uvitende sofaslitere, se hit!

Etter at jeg la ut innlegget mitt i går har jeg fått mange tilbakemeldinger fra ulike hold. Det er ganske bra mange med engasjerte der ute, som gjerne slår seg ned på bølgen og kritiserer med. Jeg er ikke overrasket, dette er noe jeg kraftig har erfart de siste årene.

Det vil alltid være en liten gruppe med sofaslitere som kritiserer. Det vil alltid være en liten gruppe som liker å klage på alt mulig, det uten kunnskap. Det vil alltid være en liten gruppe som sier de kan gjøre ting bedre, men som aldri bidrar med noe selv. Det vil alltid være en liten gruppe som gremmes over ting som har skjedd og som sier at dette må unngås i fremtiden, uten å komme med innspill eller å rekke opp hånden og si; "Jeg kan hjelpe til!". Ja, dette er sofaslitere som gjerne kritiserer uten å ha alle fakta på bordet!

Jeg skyter ikke på akkurat dere som var veldig ivrige i går, for det er ikke sikkert det er dere jeg snakker om. Noen av dere gjør noe, mens andre vet ikke helt hvor de skal begynne. Det skal ikke være lett, men vil du bidra med noe må du begynne et sted - og det er fullt mulig. For å understreke innlegget mitt i går, det var ikke ment som noe personangrep . I gårsdagens innlegg kritiserer jeg bladets innhold, og det holder jeg ennå fast på. Bladets system er for dårlig. Hvorfor? Svaret vet vi egentlig alle (det virker sånn på facebook-tråden min). Det kan være av økonomiske årsaker, DT har ikke råd til å ansette flere (derav er bladet altfor subjektivt, bladet behøver flere synsvinkler). Eller så kan det være fordi ingen gidder å si fra om bladets innhold (som Rune fint påpekte i går)? Hvordan skal man kunne utvikle seg hvis man ikke får tilbakemelding (det gjelder ikke for øvrig bare DT, det gjelder også andre områder, i denne sammenheng sikter jeg gjerne til ungdomsarbeidet i Norge)?

Jeg er en av de mange som vil gjøre mye, men jeg er ingen superkvinne. Folk kan ikke gjøre alt mulig, det har man dessverre ikke tid til. Derfor er man avhengig av sofaslitere som gjerne klager på alt mulig, man trenger ikke bare klager - man trenger også bidrag. Og på akkurat dette området forstår jeg redaktøren i DT, han er ingen supermann. Han kan ikke være overalt på samme tid, det er derfor jeg igjen stiller spørsmålet; Hvorfor kan ikke DT ha flere andre personer med i bladet? Enten er det på grunn av økonomien, eller så er det på grunn av folk som aldri bidrar med noe? Eller i verste fall, kanskje er det DT som ikke vil ta i mot våre innspill?

Som dere ser på "månedens sitat" her på bloggen, oversatt direkte til norsk; Det er lettere å kritisere enn å skape... Jeg vet godt at det ikke er alle som liker å engasjere seg, for min del må du gjerne forbli en sofasliter, men da har du dessverre ingen rett til å kritisere!

4 kommentarer:

Camilla A sa...

Man må gjerne være sofasliter, men da har man ingen rett til å kritisere..? Hvordan skulle den som setter igang tiltak få det til, uten å få kritikk, tips og ideer, som nettopp kommer fra sofaslitere..? Jeg aner f.eks ikke hvordan i all verden jeg skal gå frem for å få DT bedre, eller bedre deres økonomi.. Jeg mener at redaktøren i bladet kan sette igang tiltak, hvis han får med seg de ulike kommentarene,- samle folk som ønsker å gjøre brukerundersøkelser osv. Jeg som privatperson vel har ikke lov til å gjøre brukerundersøkelser pga jeg har ikke tilgang til adresser osv..? (jeg vet at innlegget ditt ikke er ment for å være direkte personsangrep, og jeg føler meg heller ikke angrepet da;p) Igjen, stå på med innleggene dine.

Jannicke K. sa...

Ja! Man er avhengig av sofaslitere som gjerne klager på alt mulig, men man trenger ikke bare klager - man trenger også bidrag.

Du har så rett i at det er vanskelig å få til noe når man ikke får tilbakemelding. Men hvorfor kan ikke folk også bidra med noe ved å gjøre noe selv?
Man blir bedre ved å få tilbakemelding, like mye ros som kritikk. Men skal folk først kritisere, bør folk også vise engasjement og handle. Ikke bare sitte hjemme (uvitende?) og klage?

Hvis du (eller noen andre) er en av de som vil forbedre DT, så er vel første skritt å kontakte redaktøren? Mailadressen finnes på deafnet.no :P

Og, takk for tilbakemelding! ;)

Claudia sa...

Some people want it to happen..
Some wish it would happen..

And others make it happen ;)

Jannicke Kvitvær sa...

So true, Claudia!

Det der blir nok månedens sitat for neste måned :)