mandag 18. april 2011

Heller blind enn døv?

Jeg har ofte "ramlet" over spørsmålet; «Hva ville du valgt å være, døv eller blind?» Og jeg blir alltid like overrasket når jeg ser at de fleste svarer at de heller vil være blind enn å være døv. Uvitenhet er vel nøkkelordet her? Det kan virke unfair at jeg skriver dette innlegget ettersom jeg ikke vet hvordan det er å være blind, men jeg skriver dette fra mitt ståsted - og ja, det kan hende jeg tar feil.

Blinde trenger ekstra tid om morgenen, som døv trenger jeg en vekkerklokke som vibererer.
Blinde kan høre på musikk, som døv kan jeg kjøre bil.
Blinde kan høre din stemme, som døv kan jeg se din glede eller sorg uten at du trenger å si et ord.
Blinde kan kommunisere flytende på samme språk som deg, som døv kan jeg lære deg et nytt språk.
Blinde bruker blindeskrift, som døv bruker jeg samme skriftspråk som deg.
Blinde trenger førerhund eller en hvit stokk når de skal forlate sitt hjem, som døv trenger jeg å kle meg etter været for å gå ut.
Blinde går på blindeskole, som døv går jeg på skole der det er andre som bruker tegnspråk.
Blinde kan høre fuglene kvitre, som døv kan jeg se årstidene skifte.

«...Vennlighet er et språk døve kan høre og blinde se...»Jeg har alltid stusset over dette ordtaket, for det passer så mye bedre å si at vennlighet er et språk døve kan se og blinde høre. For det er jo det som er fakta? Og så, si meg, hvorfor er det verre å være døv enn blind?

8 kommentarer:

Petrine sa...

Skjønner ikke de som heller vil være blind....

Gro Marie sa...

Du er ikke alene om det med den tanken. Eg blir overrasket over at folk stadig sier at de vil heller være blind enn å være døv. Mannen min som er hørende, sier at han foretrekker å være DØV.

Uvitenhet vet eg ikke helt. Men når man vokser opp med å kunne høre, så kan de ikke forestille seg en verden uten lyd. Vi (døve) kan heller ikke forestille oss å være blind enn å være hørende for å si det mildt!

Linda K. Hansen sa...

Jeg har også hørt det mange ganger og synes at det er så rart! Når jeg spør dem hvorfor de heller vil være blind.. Så er det en ting alle nevner, nemlig musikk. Jeg tenker da at jeg hører jo musikk og lærer meg sangtekster mens jeg hører på musikk. Men når hørende tenker på ordet, døv så tror de at de aldri får høre lyd.

Anonym sa...

Jeg ville heller vært døv enn blind.

Jeg ville savnet vennene mine hvis jeg ble blind for kommunikasjonen ville aldri blitt det samme... men man bruker synet til så utrolig mye i hverdagen sin at det er uunværlig.

Jeg ville heller ha mistet bena mine enn å miste armene og hendene mine. Det hadde vært kjipt å ikke kunne bevege med og kjenne bakken under bena mine, men tenk allt man bruker hendene sine til:
- Skrive på data.
- pusse tenner.
- Låse døra.
- Åpne døra.
- Såpe meg inn.
- Smøre meg inn med krem.
- Kjøre bil.
- Pakke sekken.
- Smøre matpakka.
- Ta opp månedskortet av lommeboka.

OG det er virkelig mye man kan bruke hendene til. Til og med til å kommunisere med!

Kristian sa...

Liker måten du ordlegger deg på. Bare for å pirke litt, men blinde(hørende) kan faktisk høre glede/sorg, skal visst ha noe med tonefall/stemmeleie å gjøre.

Men ja jeg har selv stusset over dette. En gammel arbeidskollega av meg satt og diskuterte dette med meg og hun sa: Bare fordi jeg kan tegnspråk forstår jeg deres verden og da vil jeg heller være døv enn blind. Så dro hun hjem til mannen sin og spurte: Han brukte 3 sekunder og svarte BLIND! Det var visst viktig med lydbildet...musik, å prate osv

Jeg tror egentlig vi kan dele det sånn: Hørende som kan tegnspråk vil heller vilvære døv, og hørende som er uvitende (om døve/tegnspråk) vil heller være blind....(Har ikke forsket og jeg sier det ikke er sånn, men det bare føles sånn.....)

Blogg oftere, liker det du skriver :)

Svani sa...

Hmm, vennlighet er et språk døve kan høre og blinde kan se - Det er ment i overført betydning, fordi vennlighet er noe som føles, ikke noe du sanser. Det betyr rett og slett at uansett hva du er, døv, blind eller stum, så kan du oppleve vennlighet på lik linje med alle andre, nettopp fordi det går ikke på hva man sanser, det går på hva man føler i hjertet.

God Påske! :D

Svani sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Jannicke Kvitvær sa...

Gro Marie, det er jo nettopp uvitenhet når man ikke kan forestille seg en verden uten lyd. Er det ikke?

Kristian, takk skal du ha! Og for å pirke litt tilbake, jeg skrev; som døv kan man se din glede og sorg uten at du trenger å si et ord... Hvordan kan blinde høre at noen er triste?

Svanhild, riktig det du forklarer der, men hvorfor gi folk noe å gruble på ved å gi et merkelig bilde av virkeligheten?
Heller si at vennlighet er et språk døve kan se, og blinde høre. For det er jo det som er rene fakta :)

Konklusjonen er altså at musikken er greia her.. Om ikke så lenge kommer jeg med et innlegg som skal motbevise dette ;)