søndag 25. oktober 2009

Opp over ørene forelska!!!

- å sveve på en lyserød sky -

Igår kveld var vi en gjeng som lekte en lek kalt - jeg har aldri. Plutselig sa en "jeg har aldri vært forelsket" (de som har vært det må drikke, de som ikke har det skal la være). Samtlige der drakk, men noen lot også være og noen andre nølte. Jeg satt der og spurte meg selv; Har jeg noen gang vært forelsket? Hva vil det si å være forelsket egentlig?

Jeg bestemte meg for å ikke røre glasset, noen i rommet reagerte med å si; - Har du aldri vært forelsket? Jeg løftet på skuldrene og sa jeg vet ikke. Jeg har selvsagt vært betatt av noen, vært forelsket i idèen om en, hatt varme følelser og likt noen sinnsykt godt og selvsagt vært litt mer "glad" i noen enn i enkelte andre. Men er det det å være forelsket? Jeg spør om hvordan det er å være forelsket. Så begynner vi å diskutere. - Har du aldri gått rundt og gledet deg til at noen kom på besøk? - Eller bare blitt glad for at noen tar kontakt med deg og prater med deg? Jo, jeg har vel det. - Jeg har gått rundt og tenkt på noen flere ganger om dagen, jeg har opplevd å trekke på smilebåndet mitt når jeg får meldinger fra en spesiell som jeg holder av. Jeg har gått rundt og gledet meg til å møte noen jeg liker, jeg har smilt til hodeputen min før jeg sovner og jeg har fått kriblinger i magen hver gang ens navn blir nevnt... Jo - jeg har nok vært forelsket, men kanskje ikke så ekstremt forelsket?

Som å være opp over ørene forelska og å være i den syvende himmel? Eller har jeg det? Igjen tenker jeg gjennom ordet forelskelse. For deler vi ordet forelskelse i to får vi jo for elske - som kan tolkes som før elske. Altså kan vi si at forelskelse er en "førprosess" for å elske noen?
Og når ordet elske er et sterkt ord (ja, like sterkt som ordet hat), så hvor mange av de forelskede tilfellene går da over til å elske noen? Så kan det være at for at du skal kunne si at du har opplevd den maksimale forelskelsen, må du altså være forelsket i en person som du i ettertid også vil elske?

Nei, jeg vet virkelig ikke og noe fasitsvar på dette finnes vel ikke... Eller? ;)

6 kommentarer:

Katrine sa...

Å du Jannicke og du Jannicke.. Det du holder på med er helt fantastisk! Nå må jeg bare skryte litt ;) Hva en forelskelse er, har ingen fasit på.. Men kanskje alle har hver sin uskrevne måter å bli forelsket på?

Når du kom med dette, så vil jeg tro jeg har vært forelsket en gang? eller?

Jannicke Kvitvær sa...

Nå ble jeg glad, takk for skrytet ditt, Katrine! Sitter her og er smigret :):)
Du har et poeng der, alle har nok sin egen måte og noen blir også lettere forelsket enn andre ;)

Mhmm, si meg, dette kan jeg nok ikke svare på, - du er nok den eneste som kan og bør svare selv! Men hvis jeg får lov til å tro, så har du nok vært det mer enn en gang! ;)

Katrine sa...

heheh.. har jeg sikkert :P men d er kanskje forskjellige typer forelskelser da? siden man kan bli glad i en, og er helt i hundre mens en annen gang fungerer annerledes selv om man merker at man er IN LOVE!?

jeg er bare ærlig, kjære deg ;)

tOmma vel sa...

Jeg gir meg leve over, Jannicke! Du skriver sinnsykt bra!

Og ja, traff ganske så godt med den beskrivelsen din - jeg kjente meg iallefall igjen der :)

Jannicke Kvitvær sa...

Takk, takk dere! :)

Anonym sa...

Jeg bare elsker det du skriver :-D fortsett å skriv du :-)

Lise L :-)