mandag 26. januar 2009

Hvorfor alltid danskene?

- I Danmark har de døve advokater... - I Danmark har de mange som har en utdanning innen psykologi og enda flere innenfor feltet journalistikk... - I Danmark har de ditt og datt...

Disse utsagnene har jeg hørt fra folk rundt omkring, fra både nordmenn og dansker - og disse utsagnene provoserer meg, eller skal jeg heller si provoserte?  Danskene er bedre enn oss!? Huh? Unnskyld meg, men dette er tullprat. Okei - så er danskene foran oss på dette området, men er det så rart?
Gjennomsnittkravene for å komme inn på disse studiene i Danmark er lave i forhold til gjennomsnittkravene på de samme studiene her i Norge. Jeg har nå 5.3 i gjennomsnitt, det er ikke så verst. Den utdanningen jeg vil ta hadde ifjor en krav på 6.6. Med andre ord helt umulig for nitten-åringer å komme inn, - selv for rene sekser-elever. Hadde jeg vært dansk med samme gjennomsnitt i dansk karaktersystem hadde jeg for lengst kommet inn på det studiet jeg vil ta. Det er vel kanskje fordi disse yrkene / studieretningene er mer populær her i Norge enn resten av Norden at kravet er så høyt, ettersom flere og flere vil søke seg inn for hvert år som går? Det er bare å si det, det norske skole- og utdanningssystemet er ELENDIG!

Neste gang jeg møter folk som går rundt og kommer med utsagnene jeg nevnte ovenfor, - så skal jeg bruke dette som motargument. For danskene er ikke bedre enn oss... Huff, nå håper jeg ikke at jeg graver min egen grav, tilgi meg dansker ;)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Grrrrr.... hehe...
Det er helt riktig hva du skrev om - MEN det fins noe danskere døve, som ikke klarte å gjennomføre studiene, selvom de hadde hatt sjansen.
Jeg er helt sikker på at det kommer nok snart for de norsk, som kan bli evt. advokat eller noe annet.

Christina sa...

Dumme Norge! Pga karakter-systemet her får jeg aldri bli veterinær eller biolog som jeg ønsker!!:(:(