mandag 20. oktober 2008

Dialektskrivende Døve

Å skrive på dialekt er noe som er vanlig blant dialekttalende folk, men skal døve også skrive på dialekt? Hvis man sliter med å skrive på bokmål, hvorfor i all verden skal man da gjøre det vanskeligere for seg selv ved å skrive på dialekt?

Dette her har jeg spurt meg selv flere ganger om, jeg selv skriver på dialekt til min søster kun fordi jeg er klar over at jeg greier å skille mellom dialekt og bokmål. Men når man ikke kan det, er det da verdt å ødelegge sin egen skriveferdighet ved å forvirre seg selv med å skrive på dialekt? Jeg forstår det ikke. Dette gjelder forøvrig ikke bare døve, men også hørende som sliter med norsken.

Vil du bli bedre i norsk, så slutt for din skyld med å skrive på dialekt og be dine venner slutte med å skrive på dialekt til deg. Det gjelder også dine foreldre og søsken, be dem slutte med å snakke dialekt samtidig som de snakker tegnspråk til deg. Skal du bli bedre i norsk så er det ditt ansvar å si i fra, og for all del - ikke følg flokken ved å plutselig begynne å bruke dialektord - det er utrolig stygt å se på. Skriv på norsk - ja, la oss være stolte av det norske skriftspråket.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Nei, her misforstår du litt. De, både hørende og døve, dropper bokmål/nynorsk og skriver på dialekt for å skjule hvor dårlige de er i bokmål/nynorsk.

Det har blitt beviset på det, men jeg har dessverre ikke kilder til det. Leste om det for 3-4 år siden.

Det gjelder også «SMSspråk», og nei(før noen tar igjen). 1337språk er helt irrelevant i denen saken, det brukes egentlig til humoristiske hendelser.

Jannicke Kvitvær sa...

Tror ikke jeg har misforstått noe, :P men har bare ikke tenkt på det.
Uansett, man gjør det bare enda verre for seg selv ved å droppe å skrive på bokmål/nynorsk.

Hvis folk vil bli bedre i norsk så får de heller droppe dialekta.

Gro Marie sa...

Eg bruker iblant å skrive på dialekt for å spare plass slik at eg får alt med i en melding. Men eg skriver som regel norsk til de fleste, dialekt bruker eg til de som snakker samme språket som meg!

Men personlig syns eg at enkelte burde få velge selv åssen de vil skrive på sms. Det å skrive på papir er noe annet mener eg.

Så lenge en klarer å skille mellom bokmål/nynorsk og dialekt, så da burde det ikke vært noe problem?

Jannicke Kvitvær sa...

Sant, så lenge en klarer å skille mellom det så er det greit for min del.

Men hva har man da det norske skriftspråket til hvis alle skulle velge å skrive på dialekt? ;)