tirsdag 19. august 2008

Facebook; Et nytt fjortisfenomen?

Noe som mange kan si seg enig i er at det er typisk fjortiser å leke med opplegg som; "jeg-er-mer-glad-i-deg-enn-henne" eller noe som er enda teitere "jeg-er-mer-populær-enn-deg"...


Det er nettopp det facebook oser av. Unnskyld meg? Folk sier de er ferdige med fjortisstadiet, spør du meg så sier jeg at de prater tull. Vi skriver på wallen, vi legger ut bilder og vi skriver kommentarer. Vi blir tagged, vi blir addet og vi får kommentarer. Folk ser hvem som er venn med hvem, folk ser bilder og folk snakker om det. Ja, vi lever i 2008 - der hvor storebror hele tiden ser deg. Men er det nødvendig å adde hvem som helst til venn? Noen vil se på det som en konkurranse, å samle opp så mange venner som mulig. Er det for å liksom vise at man er populær? Behøver man virkelig å skrive "Hei, hvordan går det" på wallen til folk du knapt kjenner, - men som du vil prøve å vise at du kjenner. Hva prøver du å oppnå med dette?

Man er langt i fra ferdig med å være en fjortis når man tagger bilder av en, bilder som er litt på kanten. Det tar faktisk en stykke stund før vedkommende har fått med seg at det bildet ligger der ute i world wide web. Vedkommende sier i fra til personen om å fjerne bildet. Bildet blir så fjernet, men innen det øyeblikket bildet er blitt fjernet har hele verden fått sjansen til å se det. Ja, bilder sier mer enn tusen ord, bilder kan faktisk misforstås. Så la være med å danne deg en oppfatning av et bilde uten at du vet dets bakgrunn.
Jeg er døv og du er døv, men det betyr ikke at vi må kjenne hverandre for det, - hvorfor skal du adde meg som venn da? For å se hvem jeg henger med? For å se bilder av meg? Eller for å vise andre folk at du "kjenner" meg?

Ja, for på facebook blir vi alle brukt, vi både bruker og blir brukt. Vi alle har noe til felles, vi har ikke noe privatliv. Vi lever i 2008 - der hvor storebror hele tiden skal se oss, vi kan da i det minste være litt snille med hverandre? Vi kan slutte med å misforstå bilder og vi kan slutte med å spørre folk om hva disse bildene betyr. Vi kan slutte med å skrive private ting på wallen, slik at vi skåner andre for folkesnakk. Eller så kan vi jo i det hele tatt droppe facebook - for det er bare enda et nytt fjortisfenomen. Et fjortisfenomen som har kommet for å bli....

6 kommentarer:

Anonym sa...

Enig der du!

Linda K. Hansen sa...

Hei! Jeg er enig og uenig i det du sier. FB er ikke nødvendigvis et fjortisfenomen. Det finnes voksne som bruker FB, og da bruker de den med måte, - ikke alle, menmen :P Jeg er knapt søkebar, og andre kan ikke se tagged bilder av meg, og kun mine venner kan få tilgang til albumene mine.

Ellers er jeg enig i det du skriver om å adde folk .. Kanskje folk skriver beskjed på wallen til en de knapt kjenner fordi de ønsker å bli mer kjent med dem? Jeg har opplevd at en jeg IKKE kjenner har addet meg. Senere slettet jeg personen, for jeg følte at det ble feil å ha'n i lista mi. Så det samme kan alle gjøre, - bare slette folk de ikke kjenner.

FB kan være en fjortis-greie om man bruker det på den måten (som du skriver om) ;) - det er det jeg mener ihvertfall :P

Jannicke Kvitvær sa...

Det er jeg også enig i, har også en lukket profil på Facebook - kun venner har tilgang til min profil.
Men folk kan likevel se taggede bilder av meg - ettersom de kjenner de andre som er på samme bildet. Eller kjenner de som har laget albumet.
Så å være helt anonym på Facebook går ikke, det finnes smutthull :-)

Ja, det er hyggelig å få noe på wallen, men enkelte personer skriver bare for å rope "Hallo, se på meg - jeg kjenner vedkommende" - dette er litt, ja, hva skal man si..

Jeg vet det fins tusenvis av personer på Facebook som bruker det med måte og det er ikke dem jeg sikter til.
Jeg sikter til en del av folket på Facebook, den delen som ikke respekterer folks privatliv =)
Som jeg sa - vi både bruker og blir brukt på Facebook :-)

Linda K. Hansen sa...

Hehe. Ja, det skjønner jeg. Det finnes alltid slike folk overalt :P

Mhm, du har rett. Det finnes visst smutthull, - jeg tenkte faktisk ikke på at andre kan se tagget bilder av meg når andre er med på bildet.. *ddaah* Da så.. Jeg prøver ihvertfall å være mest mulig anonym, selv om det er vanskelig..

Uansett, så skjønner jeg hva du prøver å si i innlegget ditt ;) Lykke til videre i livet !

Claudia sa...

Det jeg syntes er fjortisfaktor på FB, er å være "gift" med venner!!

Jannicke Kvitvær sa...

Hehe, jo litt enig der, men dette kan alltids diskuteres...