tirsdag 16. oktober 2007

Fantasien løper løpsk - nok en gang....

Det er ikke sjeldent jeg får høre at jeg har en god fantasi. Folk her og der har kommentert fantasien min og evnen min til å skrive spennende fortellinger, essayer, kåserier - og alle de andre sjangrene som hører med i norskfaget. ;-) Jeg tenker på alt mulig, og ofte når jeg kommer over et eller annet ord så har jeg, før jeg vet ordet av det, enten en kort eller en lang historie i hodet mitt...


Dette skjedde i dag ved spisebordet under lunsj og akkurat denne historien vil jeg dele med dere. Maiken og jeg satt og snakket om Adolf Hitler, vi snakket hovedsaklig bare om navnet Adolf. Maiken nevnte noe med at etter 2. verdenskrig så er det ikke så mange som får navnet Adolf (noe som ikke er så rart med tanke på hva slags fortid det navnet har).

Plutselig ramset jeg bare opp en fortelling uten å tenke gjennom det jeg sa:
En afrikaner som ikke kan så mye om europas krigshistorier, blir fortalt av en slem europeer at navnet Adolf Hitler betyr "Helt og Ære". Av visse omstendigheter gir europeeren det navnet til afrikaneren. En dag får afrikaneren en storslagen nyhet, han får nemlig en sjanse til å reise til Europa - og av alle land i Europa velger han å besøke Tyskland. Når afrikaneren ankommer Tyskland møter han så klart mange tyskere. Afrikaneren tenker at han vil bruke navnet Adolf Hitler når han skal presentere seg selv for folk, siden det er et europeisk navn. Men hver gang han sier navnet Adolf Hitler blant tyskerne får han visse blikk, blikk som viser avsky. Tilslutt blir afrikaneren irritert og utbryter; "Hva er det med dere, tyskere? Adolf Hitler er jo et flott navn som betyr Helt og Ære.." Tyskerne blir rasende og truer afrikaneren på livet, afrikaneren blir da oppgitt og sint. Han synes at tyskerne generelt sett er rasistiske og brøler høyt; "Herregud da, har ikke jeg lov til å hete Adolf Hitler? Er det kanskje fordi jeg er svart?"

Obs. med denne historien mener jeg ikke å være rasistisk, den historien her er bare nok en ironisk fortelling.

5 kommentarer:

Maiken Andrea sa...

*ler*

Det var nok mye bedre da du sa det i virkeligheten!! ;D

Det at du har en god fantasti har jeg nå erfart veldig ved å bo med deg!! ;P

Jannicke Kvitvær sa...

Hehe, sant det..
Slike fortellinger er egentlig bedre på den muntlige måten ;-)

Anonym sa...

Hehe... Det var en festlig fortelling, og det var en stor ironi i den fortellingen ja!

Anonym sa...

hehe, nice foretelling :>. kom med flere ;)

Anonym sa...

Det er et udmærket eksempel på hvordan visse navne og betydninger kan få gale konsekvenser bare fordi der finns noe spøkefugle :)