mandag 31. januar 2011
Neimen...
Egentlig så kan griser være litt søte. Og jeg elsker kofferter - for det assosierer jeg jo med reising. Selv om griser og kofferter kan være positive i seg selv, så misliker jeg likevel uhøflige og mannssjåvinistisk-koffert-tenkende-griser. Er du en av de som nedverdiger jenter ved å undervurdere oss og slenge ekle kommentarer etter oss med ufyselige flir? Da gratulerer jeg deg med å si at du er på lista mi over menn som jeg blir gal av.
Merk: gal AV. IKKE gal etter! ;)
bildene er lånt fra google.
søndag 23. januar 2011
I'm still waiting for you...
For du er den eneste ene. Jeg vil ha deg. Jeg vil kunne glede meg over å bli kjent med deg, lære av deg og utvikle meg med deg. Jeg vil leke med deg, studere deg - og komme langt med deg... Klisje. Klisje. Klisje....
Du tror vel at jeg snakker om kjærlighet? Du tror helt riktig. Overskriften lyver ikke, jeg har for tiden kjærlighetssorg. Jeg får ikke det jeg vil ha - og kommer ikke til å få det i nærmeste fremtid heller.
Det er ikke mye jeg setter høyere enn det å kunne leke med språk. Nemlig, jeg vil studere mitt språk, det er dette jeg egentlig vil. Og jeg venter ennå på muligheten, sammen med flere har jeg - år etter år - spurt om dette faget kommer tilbake på UiO. Jeg har ventet på denne muligheten siden videregående, og det mest irriterende ved dette er at UiO sluttet å tilby døve tegnspråk som fag på universitetsnivå samme år som jeg gikk ut av videregående.
Tegnspråkdebatten «Hvem råder over norsk tegnspråk?» på Litteraturhuset i går fikk meg til å innse hvor sterkt jeg egentlig vil studere mitt språk. Jeg er misunnelig på dere som sitter med denne kunnskapen, en kunnskap om det språket jeg bruker til daglig. Jeg vil ha den kunnskapen, jeg òg.
Til dere interesserte, en relevant artikkel om tegnspråk og tolkestudiets fremtid; Tolkestudiet reddes av HiO
Du tror vel at jeg snakker om kjærlighet? Du tror helt riktig. Overskriften lyver ikke, jeg har for tiden kjærlighetssorg. Jeg får ikke det jeg vil ha - og kommer ikke til å få det i nærmeste fremtid heller.
Det er ikke mye jeg setter høyere enn det å kunne leke med språk. Nemlig, jeg vil studere mitt språk, det er dette jeg egentlig vil. Og jeg venter ennå på muligheten, sammen med flere har jeg - år etter år - spurt om dette faget kommer tilbake på UiO. Jeg har ventet på denne muligheten siden videregående, og det mest irriterende ved dette er at UiO sluttet å tilby døve tegnspråk som fag på universitetsnivå samme år som jeg gikk ut av videregående.
Tegnspråkdebatten «Hvem råder over norsk tegnspråk?» på Litteraturhuset i går fikk meg til å innse hvor sterkt jeg egentlig vil studere mitt språk. Jeg er misunnelig på dere som sitter med denne kunnskapen, en kunnskap om det språket jeg bruker til daglig. Jeg vil ha den kunnskapen, jeg òg.
Til dere interesserte, en relevant artikkel om tegnspråk og tolkestudiets fremtid; Tolkestudiet reddes av HiO
onsdag 19. januar 2011
Studentøkonomi - lenge leve
Det er noe som kommer en gang hvert kvartal / annenhver måned. Alle i Oslo og omegn får det i disse dager. Det er ikke til å unngå. Du gruer deg hver gang du åpner postkassen og du blir automatisk noen kroner fattigere.
Men budsjettet - lenge leve! Budsjett ja, det er virkelig en fin ting. Det første jeg gjorde da jeg flytta inn her var å lage et budsjett - og den funker strålende. Selv da jula (utgifter og atter utgifter) satte inn med julebord, utallige eksamensfester og svipptur til nabolandene. For å ikke snakke om julegavene, d'oh. Den megakule hytteturen på fjellet, oh no. Skolebøker og semesteravgiften i januar, omg. Og på toppen av det hele - nå kommer attpåtil den skyhøye strømregninga. Men budsjettet mitt lever ennå i beste velgående.
Deler du ikke den samme gleden? Sjekk ut dette; 10 gode råd for bedre studentøkonomi
- Åå, som jeg elsker å være en fattig student!
Men budsjettet - lenge leve! Budsjett ja, det er virkelig en fin ting. Det første jeg gjorde da jeg flytta inn her var å lage et budsjett - og den funker strålende. Selv da jula (utgifter og atter utgifter) satte inn med julebord, utallige eksamensfester og svipptur til nabolandene. For å ikke snakke om julegavene, d'oh. Den megakule hytteturen på fjellet, oh no. Skolebøker og semesteravgiften i januar, omg. Og på toppen av det hele - nå kommer attpåtil den skyhøye strømregninga. Men budsjettet mitt lever ennå i beste velgående.
Deler du ikke den samme gleden? Sjekk ut dette; 10 gode råd for bedre studentøkonomi
- Åå, som jeg elsker å være en fattig student!
søndag 16. januar 2011
Jeg er bortskjemt.
Du som TROR du kjenner meg nikker nok gjenkjennende ;) Neida. Selv om jeg er hun som alltid hadde den ”beste” matpakka på grunnskolen, hun med et nytt plagg nesten hver uke, hun som fikk penger hver gang hun ba om det – pent. Så er jeg fremdeles langt i fra bortskjemt. Jeg hadde den beste matpakka på skolen fordi jeg i det hele tatt skulle lage meg mat og ikke bruke penger på å kjøpe. Jeg fikk ofte noe nytt fordi jeg aldri maste. Jeg fikk penger når jeg spurte om det fordi jeg aldri fikk ukentlige lommepenger.
Jo, du leste likevel riktig ovenfor, jeg er bortskjemt.
Det har for meg allerede gått to skoleuker nå og jeg merker at jeg er sliten. På to uker har jeg måttet samle inn informasjon før mine medstudenter (for som døv må man alltid være et skritt foran). Gi atter beskjeder til tolketjenesten om endringer i timeplanen. Finne ut om vi skal ha gruppearbeid dette semesteret – for så å spørre medstudenter om å danne gruppe, før de i det hele tatt er klar over at vi skal ha gruppearbeid. Herregud som jeg virkelig lengter tilbake til juleferien. Tegnspråk er språket mitt, det er det språket jeg helst kommuniserer på og under hele jula har jeg kunnet kommunisere på det språket. Dog med hørende familiemedlemmer tilstede – så har jeg hatt døve rundt meg HELE ferien. Det var derfor utrolig tungt å starte på skolen igjen, å komme tilbake til den forreste raden og aldri rekke opp hånden – uansett hvor mye jeg har lyst. Jeg hater å kommunisere via tolk, jeg føler at det ikke blir ekte og jeg føler at jeg ikke får uttrykt meg på den måten jeg egentlig vil. Så istedenfor å snakke i forelesningen er jeg heller stille. I klassen min er jeg den eneste som er døv, jo– det er folk jeg gjerne prater med og det er folk jeg har blitt kjent med, for vi har virkelig et utrolig hyggelig klassemiljø, men likevel gidder jeg ikke å streve etter å henge med de andre. Noen mener nå kanskje at jeg er arrogant, men jeg svarer bare at greier meg fint som selvstendig og alene. Hvorfor skal jeg slite meg ut ved å prøve å henge med i sosiale situasjoner når jeg vet at det er en annen verden som venter på meg når skoledagen er over? Jeg hater tungvinte løsninger, jeg foretrekker de lettvinte. Ikke fordi jeg er lat, men fordi jeg vet at det finnes enklere veier. Og jeg skulle faktisk ønske at det fantes en liten snarvei som gjør at jeg kan slippe alt som har med tolk å gjøre, bortskjemt tankegang? Å jada, men uansett hvor flott det hadde vært så går det ikke an å gå en vei rundt dette, alle samtalene jeg foretar på skolen er derfor nokså overflatiske og dreier seg hovedsakelig bare om skolearbeid. Jeg har få timer på skolen hver dag med kun 15 minutters pause imellom, så for meg funker det fint å være litt "usynlig". Hadde jeg hatt flere timer på skolen tror jeg nok at jeg hadde gått mer inn for å bli kjent med de andre i klassen – og gladelig deltatt på klassefester, men frem til nå har jeg ikke sett behovet for det. Derimot synes jeg synd på de som virkelig sliter gjennom åtte timer på skolen hver eneste dag, for å ikke snakke om de som heller ikke har den andre verden å dra til når de er ferdig på skolen. Jeg forstår ikke hvordan de holder det ut. Eller så er de kanskje de uheldige ofrene som ikke kjenner til vår verden? Som biter tennene sammen – og sliter i sin uvitenhet hele livet.
Jeg innser det, jeg er bortskjemt.
Jo, du leste likevel riktig ovenfor, jeg er bortskjemt.
Det har for meg allerede gått to skoleuker nå og jeg merker at jeg er sliten. På to uker har jeg måttet samle inn informasjon før mine medstudenter (for som døv må man alltid være et skritt foran). Gi atter beskjeder til tolketjenesten om endringer i timeplanen. Finne ut om vi skal ha gruppearbeid dette semesteret – for så å spørre medstudenter om å danne gruppe, før de i det hele tatt er klar over at vi skal ha gruppearbeid. Herregud som jeg virkelig lengter tilbake til juleferien. Tegnspråk er språket mitt, det er det språket jeg helst kommuniserer på og under hele jula har jeg kunnet kommunisere på det språket. Dog med hørende familiemedlemmer tilstede – så har jeg hatt døve rundt meg HELE ferien. Det var derfor utrolig tungt å starte på skolen igjen, å komme tilbake til den forreste raden og aldri rekke opp hånden – uansett hvor mye jeg har lyst. Jeg hater å kommunisere via tolk, jeg føler at det ikke blir ekte og jeg føler at jeg ikke får uttrykt meg på den måten jeg egentlig vil. Så istedenfor å snakke i forelesningen er jeg heller stille. I klassen min er jeg den eneste som er døv, jo– det er folk jeg gjerne prater med og det er folk jeg har blitt kjent med, for vi har virkelig et utrolig hyggelig klassemiljø, men likevel gidder jeg ikke å streve etter å henge med de andre. Noen mener nå kanskje at jeg er arrogant, men jeg svarer bare at greier meg fint som selvstendig og alene. Hvorfor skal jeg slite meg ut ved å prøve å henge med i sosiale situasjoner når jeg vet at det er en annen verden som venter på meg når skoledagen er over? Jeg hater tungvinte løsninger, jeg foretrekker de lettvinte. Ikke fordi jeg er lat, men fordi jeg vet at det finnes enklere veier. Og jeg skulle faktisk ønske at det fantes en liten snarvei som gjør at jeg kan slippe alt som har med tolk å gjøre, bortskjemt tankegang? Å jada, men uansett hvor flott det hadde vært så går det ikke an å gå en vei rundt dette, alle samtalene jeg foretar på skolen er derfor nokså overflatiske og dreier seg hovedsakelig bare om skolearbeid. Jeg har få timer på skolen hver dag med kun 15 minutters pause imellom, så for meg funker det fint å være litt "usynlig". Hadde jeg hatt flere timer på skolen tror jeg nok at jeg hadde gått mer inn for å bli kjent med de andre i klassen – og gladelig deltatt på klassefester, men frem til nå har jeg ikke sett behovet for det. Derimot synes jeg synd på de som virkelig sliter gjennom åtte timer på skolen hver eneste dag, for å ikke snakke om de som heller ikke har den andre verden å dra til når de er ferdig på skolen. Jeg forstår ikke hvordan de holder det ut. Eller så er de kanskje de uheldige ofrene som ikke kjenner til vår verden? Som biter tennene sammen – og sliter i sin uvitenhet hele livet.
Jeg innser det, jeg er bortskjemt.
onsdag 12. januar 2011
Oslo in my heart
Skulle ønske jeg kunne si velkommen til Oslo. Skulle ønske jeg hadde mot nok til å trykke "liker", men det kan jeg ikke. Fordi det strider mot alt det jeg tidligere har sagt og fordi du ikke hører til her. Vel så lenge, lykke til sier jeg bare :)
mandag 10. januar 2011
ToTusenogTi
Dette har jeg aldri gjort før 2010
- Jeg flyttet tilbake til Stavanger og hjem til mor og far etter seks år
- Jeg fikk vite at jeg skulle bli tante for første gang
- Jeg fikk vite at jeg skulle bli tante for første gang
- Jeg fikk for første gang oppleve et utdrikkingslag
- Jeg fikk vite at jeg skulle bli tante - igjen
- Jeg fikk se min søster bli gift
- Jeg fikk prøve meg på juvvandring
- Jeg flyttet inn i et kollektiv- Jeg begynte ved Høyskolen i Oslo
- Jeg ble tante
- Jeg kjøpte meg min første bil
- Jeg fikk vite at storebror er blitt forlovet
- Jeg feiret jul for første gang uten storesøster, samt for første gang langt borte fra Stavanger
2010 må ha vært en av de korteste årene i mitt liv. Jeg håper 2011 blir like kort for det er allerede så mye jeg ser frem til i 2012. Godt nytt år, folkens! :)
Skulle egentlig legge ut en video, men det funker ikke helt. Frem til jeg finner ut av feilen får dere nøye dere med et bilde fra juvvandringen, juli 2010.
Abonner på:
Innlegg (Atom)